Žydų kultūros dienos: permąstyti atsinaujinimą | KaunoDiena.lt

ŽYDŲ KULTŪROS DIENOS: PERMĄSTYTI ATSINAUJINIMĄ

Paskelbta šių metų Europos žydų kultūros dienų tema – Atsinaujinimas. Pagrindiniai renginiai, kaip įprasta, vyks pirmą rugsėjo sekmadienį, tačiau gali būti rengiami ir iki metų pabaigos.

Nusilenkti milžinams

Nuo 1999-ųjų kasmet beveik 30 Europos šalių žydų ir ne žydų organizacijų puoselėjama Europos žydų dienų tradicija siekiama skleisti žinias apie senojo pasaulio žydus, jų turtingą istoriją, unikalias tradicijas ir papročius, kultūros paveldą. Šia proga paprastai rengiamos ekskursijos po žydų kultūros objektus, vyksta koncertai, pristatomos parodos, skaitomos paskaitos.

Siekiant išryškinti vis kitus žydų kultūros akcentus, kasmet skelbiama vis kita Europos žydų kultūros dienų tema. Per du tradicijos dešimtmečius jau buvo išryškinamos žydų meno, kalendorinių švenčių, santykių su gamta, išskirtinio humoro, kulinarijos paveldo, moters žydų bendruomenėje, istorijų pasakojimo, diasporos, dialogo ir kt. temos.

Šiemetė tema Atsinaujinimas – labai svarbi žydų gyvenimo ir praktikos dalis. Žydai nuolat remiasi praeitimi, tik naujais būdais – taip gyvenimui suteikiamas nuolatinių pokyčių jausmas, kartu užtikrinamas tęstinumas. Būtent tai bus akcentuojama ir šiemet.

Nebūtų prasmės pradėti iš naujo, neatsižvelgus į ankstesnes įžvalgas, mokymus ir patirtį: trumpai tariant, į kultūrą ir istoriją.

Kaip pabrėžia Kultūros paveldo departamento (KPD) specialistai, kalbant apie atsinaujinimą svarbu pabrėžti tęstinumo jausmą. Paveldėjimas, perduodamas iš kartos į kartą, neprarandant tęstinumo jausmo, yra esminis tapatybės pamatas.

"Ateities kartos yra ne kas kita, kaip nykštukai ant milžinų pečių. Milžinai yra praeities kartos, sukūrusios tvirtą sistemą, ir nebūtų prasmės pradėti iš naujo, neatsižvelgus į ankstesnes įžvalgas, mokymus ir patirtį: trumpai tariant, į kultūrą ir istoriją, kuri mus čia atvedė", – teigia KPD.

Europos žydų kultūros dienos praplės žinias apie šios tautos tradicijas, kultūrą, kuriai labai svarbus praeities pamatas.

Laiko sandūros simbolika

Primindami, kad rugsėjį, kai minimos Europos žydų kultūros dienos, švenčiami žydų Naujieji metai, Izraelio nacionalinės bibliotekos ir Europos žydų kultūros dienų darbo grupės ekspertai, pastebi: šis naujas laikotarpis prasideda Rosh Hashana ir Yom Kippur festivaliais. Šiemet, beje, naujuosius 5783 metus, skaičiuojamus pagal hebrajų kalendorių, žydai visame pasaulyje sutiks rugsėjo 25-ąją.

Per savo tradicijas ir maldas Rosh Hashana ir Yom Kippur šventės suteikia galimybę apmąstyti savo praeities veiksmus, žvelgiant į priekį su nauju ryžtu ir optimizmu. Šiuo laikotarpiu žydai stengiasi aktyviai atnaujinti savo siekius ir veiksmus ateinančiais metais.

Organizatorių nuotr.

"Sąvoka „pradėti iš naujo“ arba „atstatyti“ yra neatsiejama žydų metinio ciklo ir žydų kultūros, gyvenimo dalis. Kiekvieną savaitę ištisus metus sinagogose skaitoma Toros dalis, iš naujo ją interpretuojant, siekiant rasti naujų reikšmių, atitinkančių mūsų laikus. Kiekvieną savaitę, kai Toros ritinys grąžinamas į sinagogos Šventąją arką, susirinkimas kartoja „atnaujink mūsų dienas kaip senas“. Šie žodžiai rezonuoja su praeities nostalgija, kartu priimant naują. Neatsitiktinai kasmetis Toros skaitymo ciklas baigiamas ir pradedamas iš naujo pačioje didžiųjų švenčių laikotarpio pabaigoje, kai vyksta Simchat Toros festivalis", – ekspertų išaiškinimą pateikia KPD.

Žydų kalendoriuje yra ir kitų naujųjų metų. Tu Bishvat – Nauji metai medžiams – švenčia gamtos atsinaujinimą po žiemos. Pascha tradiciškai vadinama Pavasario švente. Išėjimo iš Egipto istorija pasakojama per tradicinę Pesachos šventę. Tai kartu yra ir būdas atnaujinti patirtį ir perduoti istoriją kitai pasakotojų kartai, kuri pati atnaujins istoriją ir perduos ją ateinančiai kartai.

Vis nauja pradžia

Bėgant amžiams, maldos ir praktika taip pat buvo koreguojamos atsižvelgiant į naujas aplinkybes, vietas ir kontekstus. Daugeliu atžvilgių žydai negalėjo įnešti didelio tiesioginio indėlio į šiuolaikinę Europos visuomenę – tik XVIII a. pabaigoje jiems buvo leista išeiti iš getų ir kaip lygiaverčiams prisidėti prie visuomenės, padaryti galą antisemitizmui.

Dar gerokai iki Izraelio valstybės sukūrimo hebrajų kalba išgyveno tikrą renesansą. Religinė kalba iš pradžių tapo literatūrine kalba XVIII a., vėliau pasiekė šnekamosios kalbos statusą XIX a. pabaigoje, o galiausiai tapo oficialia 1948 m. sukurtos Izraelio valstybės kalba. Šis hebrajų kalbos statuso pasikeitimas reiškė visišką senovinės kalbos atgimimą.

Didžiausia atsinaujinimo išraiška vadinamas Izraelio valstybės įkūrimas 1948 m. Po 2000 tremties metų atkurti žydų tautos namai performavo žydų tapatybę, kuri atsinaujina su kiekviena imigracijos banga. Auga ir žydų bendruomenės visame pasaulyje.

Kitas būdas suprasti atsinaujinimo sąvoką yra praeities atgavimo prasme. Žydų palikimas, paveldas, nepaisant skaudžios istorijos, išlikęs. Be jo negalėtume suprasti dabarties. Tačiau, kaip pastebi ekspertai, išliko daug objektų, kuriuos teko restauruoti, atstatyti, renovuoti ir saugoti.

"Tradicinis „She'hechiyanu“ palaiminimas sakomas, kai patiriame naujų dalykų. Tai ilgo atsinaujinimo proceso kulminacija", – akcentuoja Izraelio nacionalinės atminties institucijos.

Rašyti komentarą
Komentarai (0)

SUSIJUSIOS NAUJIENOS