Mato tik verslą
„Kauno dienos“ pašnekovė (jos tapatybė redakcijai žinoma) gyvena Šančiuose, tačiau rūpesčių turi dėl buto, esančio Eiguliuose, Ašigalio gatvėje.
Jos tvirtinimu, daugiabutį administruojančios bendrovės „Civinity Namai“ veikla kelia daug abejonių.
„Dvejus metus bandau suprasti už įvairiausius darbus ir darbelius kas mėnesį atsiunčiamas „Civinity“ sąskaitas. Manau, čia tiesiog daromas juodas verslas, į kurį įtraukiami pensininkai ir visi kiti daugiabučio gyventojai“, – svarstė moteris.
Gyventojai turi teisę žinoti, kas ir kurioje vietoje konkrečiai atlikta ir už ką reikia mokėti.
Jaučia nerimą
Ji paaiškino, dėl kokios priežasties rūpinasi butu, kuriame negyvena.
„Buto savininkė yra mano sesuo, ji turi sunkią negalią. Su sesers butu susijusius rūpesčius skirstomės tarp artimųjų. Jokių išmaldų neprašome. Aš jau kelerius metus tvarkau buto adresu gaunamas sąskaitas, kitas artimasis rūpinasi maitinimu. Viskas iš mūsų kišenės. Imu jos paštą ir nešuosi namo. Pasakysiu atvirai: jaučiu nuolatinį nerimą laukdama, kas bus pateikta tose sąskaitose. Manau, mes tapome įkaitais. Padariau tokią išvadą – tas gyventojas, kuris mažai uždirba, gauna minimalią pensiją, tiesiog yra priverstas dalyvauti jų versle. Kitos išeities iš tos įkaitų situacijos nematau – tik parduoti butą ir ieškoti kitur“, – „Kauno dienai“ tvirtino pašnekovė.
Moteris pabrėžė: namą, kuriame yra jos pačios butas, prižiūri kita bendrovė ir jos darbo stilius – kitoks, žmoniškesnis.
„Net sunku lyginti, visiškai kitoks bendravimas. Jei jie, „Civinity“, čia ateitų, turbūt tektų keisti butą“, – kalbėjo pašnekovė.
Įtampa: savo sesers butu besirūpinanti „Kauno dienos“ pašnekovė su nerimu laukia kiekvienos naujos sąskaitos. Regimanto Zakšensko nuotr.
Sulaukė nemalonumų
Kitas Ašigalio gatvėje esančio buto savininkei artimas žmogus pabrėžė, kad šildymas jai, kaip sunkią negalią turinčiam asmeniui, nekainuoja.
„Kitaip ji tiesiog neišgyventų, nes pensija – 350 eurų. Iš namo administratoriaus kiekvieną mėnesį sulaukia sąskaitų vidutiniškai už 55 eurus. Čia vidurkis už nedidelį, tik 38 kv. m, butuką. Kartais ateina per 100 eurų sąskaitos. Manau, tai yra pasipinigavimas, nes kainos už darbus per didelės“, – svarstė pašnekovas.
Buto savininkės sesuo tvirtino, kad apmokėti namo administracijos siunčiamas sąskaitas nepaprasta, nes, anot moters, ir jos pačios pajamos yra kuklios.
„Dar bandžiau dalimis mokėti, nes ne visada pinigų turiu. Tada iš karto gavau priminimą. Kitą kartą nusiunčiau kiek daugiau, tačiau, pasirodo, tai jiems visai nepatiko ir jie perdavė skolų išieškotojams. Čia jau visai mums nejuokinga darosi“, – nerimavo pašnekovė.
Abipusis nepasitikėjimas
Po šio laiško ji turėjo sumokėti 50 eurų skolą ir dar 17,54 euro už šios skolos administravimą.
Pašnekovų tvirtinimu, toks negeranoriškas „Civinity“ požiūris į gyventojus kelią įtampą, kursto nepasitikėjimą.
„Jie pasamdė tarpininką, kuris išieško skolas. Jei „Kauno vandenys“, „Kauno švara“ pradėtų taip elgtis, pražūtume. Kažin, ar miesto savivaldybei rūpi, kad sunkiai besiverčiantys žmonės taip spaudžiami“, – susirūpinusi sakė moteris.
Surašo pastabas
Sesers butą prižiūrinti kaunietė visas „Civinity“ atsiunčiamas sąskaitas atidžiai analizuoja, lygina, pieštuku surašo pastabas ir jai kilusias abejones.
Abejonių daug. Jos pastebėjimais, sąskaitų srautas už daugiabučio namo priežiūros ir atnaujinimo darbus ėmė didėti nuo 2022 m.
„Man kyla abejonių, ar tų darbų kainos pagrįstos ir ar tie darbai vykdomi. Pavyzdžiui, 2023 m. lapkričio sąskaitoje yra 197,33 eurų suma už pirmos laiptinės bendrojo naudojimo apšvietimo instaliacijos remontą ir lygiai tokia pati sąskaitą už lygiai tuos pačius darbus yra ir 2024 m. sausio sąskaitoje. Tą sumą padalijus visam namui, pinigai nedideli, bet tokios dvigubos sąskaitos visiškai nesuprantamos ir nėra jokių paaiškinimų“, – stebėjosi pašnekovė.
Ji parodė dar kelias skirtingais mėnesiais pateiktas sąskaitas su analogiškais darbais ir visiškai sutampančiomis sumomis.
Skurdi informacija
Už kai kuriuos sąskaitose minimus darbus sumos yra didelės. Pašnekovės tvirtinimu, turėtų būti nurodomos tokių sumų dedamosios, tikslios darbų vietos.
„Prasidėjo sieninių plokščių remonto darbai, taip pat ir bendrojo naudojimo nuotekų, šalto ir karšto cirkuliacinio vandens stovų keitimas. Kas mėnesį visam namui tenkančios sąskaitos – 2–3 tūkst. eurų ir daugiau. Sumos milžiniškos, tačiau pagal sąskaitose pateiktą visiškai skurdžią informaciją nesuprasi, kas ir kur buvo daroma“, – apgailestavo savo sesers butą prižiūrinti moteris.
Pasak jos, skambindavo ir klausdavo, kokiose daugiabučio vietose atliekami tie brangūs darbai.
Man kyla abejonių, ar tų darbų kainos pagrįstos ir ar tie darbai vykdomi.
„Po skambučių „Civinity“ pradėjo tikslinti – nurodyti, ties kuria laiptine, ties kuriais butais vyksta darbai. Gyventojai juk turi teisę žinoti, kas ir kurioje vietoje konkrečiai atlikta ir už ką reikia mokėti. Pavyzdžiui, 2022 m. spalio sąskaitoje už sieninių plokščių remontą ir atskirų vietų hermetizavimą nurodoma suma – 2 993, 18 euro. Tačiau vėliau jau tikslinama, ties kuriais butais tie darbai atliekami“, – sakė kaunietė.
Svarsto, kaip pakeisti
Pašnekovai tvirtino, kad nuolat pasitaiko ir kitokių neaiškumų.
Antai, 2022 m. lapkričio sąskaitoje „Civinity“ praneša, kad elektros darbai atlikti iš kaupiamųjų lėšų, bet tame pačiame lape esančioje sąskaitoje, kurią reikia apmokėti, už elektros darbus priskaičiuoti beveik 5 eurai. Aišku, visam namui tai nedidelė suma, bet esmė, kad sąskaitos neinformatyvios, klaidinančios ir kas žino, ko ten dar yra privelta“, – skundėsi kaunietė.
„Kauno dienos“ pašnekovai sakė sukantys galvą, kaip būtų galima pakeisti daugiabutį administruojančią bendrovę, tačiau neturintys aiškios informacijos, nors tuo ne kartą domėjosi.
Sugebėjo pakeisti
Kauno miesto savivaldybės administracijos Būsto modernizavimo, administravimo ir energetikos skyriaus vedėja Karolina Sakalauskienė redakciją informavo, kad praėjusiais metais daugiabučių namų savininkų prašymu buvo pakeisti keturi administratoriai, šiemet per pusmetį – trys.
„Teisės aktuose nenustatyta, kad butų ir kitų patalpų savininkams atsisakant paskirto administratoriaus būtina nurodyti atsisakymo priežastis, todėl paprastai priežastys nenurodomos“, – patikslino K. Sakalauskienė.
Viename iš „Civinity“ administravimo šiais metais atsisakiusiame daugiabutyje gyvenanti kaunietė (jos tapatybė redakcijai žinoma) papasakojo, kaip ir kodėl buvo padarytas toks sprendimas.
„Daug metų mūsų namą administravo „Civinity“. Būdavo, kad tai kokias siūles patvarko, tai vamzdžius keičia, aišku, be gyventojų sutikimo ir už darbus išrašo dideles sąskaitas. Kaimynams atsibodo permokėti už darbus, todėl keli iniciatyvūs gyventojai kreipėsi į samdomą bendrijų pirmininką, kuris jau prižiūri kelis namus. Buvo surengti trys susirinkimai, aptartos galimybės kurti namo bendriją, samdyti pirmininką, kad šis prižiūrėtų namą. Paskutiniame susirinkime gyventojų dauguma nusprendė steigti bendriją ir atsisakyti būsto administratoriaus „Civinity“ paslaugų“, – sakė administratorių pakeitusio daugiabučio gyventoja.
Margumynas: įvairių daugiabučio vietų nusidėvėjimo laipsnis skirtingas, tačiau gyventojams neaišku, kokio remonto reikia. Regimanto Zakšensko nuotr.
Laukia formalumai
Pašnekovės tvirtinimu, apsisprendus dėl administracijos pakeitimo, nemažai laiko pareikalaus biurokratinės procedūros.
„Reikės atlikti bendrijos steigimo formalumus. Tada susirinkime žmonės vėl spręs, kokių paslaugų nori, pavyzdžiui, ar samdys avarinę tarnybą, ar bus tvarkomas kiemas ir laiptinės. Taip pat bus nuspręsta, kiek pinigų kas mėnesį bus renkama į kaupiamąją sąskaitą, kiek einamiesiems reikalams. Koks bus galutinis mėnesinis mokestis už namo priežiūrą, paaiškės būtent viską susidėliojus“, – sakė daugiabučio gyventoja.
Pasak jos, mėnesinis mokestis turėtų būti kiek didesnis, nei mokėdavo bendrovei „Civinity“.
„Tačiau gyventojams bus aiškiau, kaip leidžiami jų pinigai, atliekant darbus galės rinktis iš kelių rangovų, taip pat patys, daugumos principu, turės nuspręsti, kokie didieji remonto darbai daugiabutyje atliekami. Būtent čia gyventojai ir tikisi sutaupyti, nes negaus sąskaitų, kuriose tiesiog „Civinity" nurodo susimokėti už jau atliktus darbus, nors niekas iki tol iš gyventojų nežinojo, ar tokie darbai išvis buvo reikalingi“, – apie sprendimo keisti administratorių motyvus sakė kaunietė.
Savivaldybės komentaras
„Kauno diena“ Būsto modernizavimo, administravimo ir energetikos skyriaus atstovų paprašė atsakyti į klausimus ir pakomentuoti gyventojų nusiskundimus bendrovės „Civinity“ veikla.
– Ar jūsų skyrius yra gavęs nusiskundimų dėl UAB „Civinity namai Kaunas“? Kokios nepasitenkinimo priežastys ar problemos skunduose akcentuojamos?
– Kauno miesto savivaldybės administracijos Būsto modernizavimo, administravimo ir energetikos skyrius gyventojų skundų dėl daugiabučio gyvenamojo namo Ašigalio g. 49, Kaune, bendrojo naudojimo objektų valdytojo veiklos negavo.
Kitų daugiabučių gyvenamųjų namų gyventojai skundžiasi bendrojo naudojimo objektų priežiūros, remonto klausimais, informacijos neteikimu.
– Nuo kada ir kokiu pagrindu „Civinity Namai Kaunas" administruoja namą Ašigalio g. 49 Kaune? Paaiškinkite esminius akcentus, kaip sudaroma namą administruojančios bendrovės sutartis su daugiabučio gyventojais (ar gali taip atsitikti, kad koks nors gyventojas, buto savininkas, nesužinotų, kad yra pasirašyta tokia įpareigojanti sutartis)?
– Civinity namai Kaunas, UAB (anksčiau UAB „Būsto valda“) daugiabutį namą Ašigalio g. 49 administruoja nuo 2008 m. lapkričio 5 d.
Daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų administratorius (toliau – administratorius) yra skiriamas administraciniu aktu, t. y. savivaldybės vykdomosios institucijos sprendimu, o ne administratoriaus sutartimi su namo butų ir kitų patalpų savininkais.
– Kokio turinio dažniausiai būna jums adresuojami gyventojų skundai dėl administratorių (nebūtinai apie „Civinity“)?
– Dažniausiai gyventojai klausia dėl bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo ir priežiūros, atliktų ar neatliekamų remonto darbų, informacijos teikimo.
Gyventojai, butų ir kt. patalpų savininkai teikia užklausimus, prašymus ir skundus taip pat ir dėl kitų bendrojo naudojimo objektų valdytojų, kaip daugiabučio gyvenamojo namo butų ir kitų patalpų savininkų bendrijos valdymo organų ar jungtinės veiklos sutartimi įgalioto asmens veiklos.
– Ką turėtų daryti gyventojai, norėdami atsisakyti administratoriaus?
– Jei namo butų ir kitų patalpų savininkai nori pakeisti bendrojo naudojimo objektų administratorių, ne mažiau kaip 1/4 daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų pateikia raštišką prašymą organizuoti administratoriaus pakeitimą. Prašyme turi būti nurodyti prašymą teikiančių daugiabučio namo butų ir kitų patalpų savininkų vardai, pavardės, parašai. Prašymas pateikiamas savivaldybės administracijos Būsto modernizavimo, administravimo ir energetikos skyriui, Laisvės al. 94A.
– „Kauno dienos“ pašnekovai apgailestavo, kad gana brangūs darbai (pvz., bendrojo naudojimo nuotekų, šalto, karšto ir cirkuliacinio vandens stovų pakeitimas, sieninių plokščių remonto darbai) Ašigalio gatvės daugiabutyje atliekami neaiškiomis aplinkybėmis, t. y. nepranešama, kokios vietos, kada ir dėl kokių konkrečiai priežasčių bus taisomos. Ar planuodamas tokius darbus namo administratorius turėtų apie tai informuoti butų savininkus?
– Pagrindinis administratoriaus uždavinys – administruoti namo bendrojo naudojimo objektus – užtikrinti jų priežiūrą pagal teisės aktų nustatytus privalomuosius statinių naudojimo ir priežiūros reikalavimus. Jeigu bendrojo naudojimo objektų būklė kelia grėsmę jų išlikimui, žmonėms ar aplinkai, privaloma imtis būtinų priemonių, kad būtų išvengta žalos ir pašalinta grėsmė. Apie pagal privalomuosius daugiabučių priežiūros reikalavimus planuojamus atlikti darbus administratorius informuoja savininkus informacinėje sistemoje ir namo skelbimų lentose ne vėliau kaip prieš tris darbo dienas iki planuojamų namo bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo darbų pradžios.
Taip pat ne vėliau kaip prieš tris darbo dienas iki planuojamų namo bendrojo naudojimo objektų atnaujinimo darbų pradžios pateikia informaciją apie šių darbų teisinį pagrindą, mastą, kainą, lėšų šaltinius, atlikimo terminą, darbų rangovą, jei vykdant statybos darbus privalo būti paskirtas darbų vadovas, techninis prižiūrėtojas, jų telefono numerį.
Komentaras
Rokas Drąsutavičius,
„Civinty Namai“ Kauno padalinio vadovas
Daugiabutį administruojame nuo 2017 m. gruodžio 4 d. remiantis Kauno miesto savivaldybės paskyrimu. Tais atvejais, kai esame paskiriami nauju administratoriumi, apie tai gyventojus informuojame daugiabutyje esančiose skelbimų lentose, susirinkimuose, taip pat šią informaciją jie gali matyti prisijungus prie klientų savitarnos.
Bendrojo naudojimo nuotekų, šalto, karšto ir cirkuliacinio vandens stovų pakeitimo darbai minėtame name buvo atliekami po įvykusios avarijos, nustačius, kad minėtus darbus reikia atlikti nedelsiant, nes inžinerinių sistemų būklė nebeatitinka įstatyme numatytų reikalavimų. Tokius darbus administratorių įpareigoja atlikti įstatymas, jiems administratorius neturi gauti gyventojų sutikimo ar derinti darbų apimties. Bendro naudojimo apšvietimo instaliacijos remonto darbai buvo atlikti du kartus skirtinguose vietose rūsyje ir laiptinėje, todėl ir sąskaitos už darbus buvo išrašytos atskirai. Sieninių plokščių ir tarpblokinių siūlių remonto darbai buvo atlikti pagal daugiabučio namo butų savininkų prašymus dėl pelijančių ir drėkstančių buto sienų, prieš tai pakabinus skelbimą apie siūlomus ir planuojamus darbus.
Dedame visas pastangas, kad išrašomose sąskaitose nebūtų klaidų, tokių atvejų pasitaiko itin retai. Esant tokiai situacijai, visuomet tiksliname faktinę situaciją ir pastebėję bent menkiausių klaidų sąskaitas perrašome.
Teikdami paslaugas sau keliame aukščiausius skaidrumo ir atsakingumo reikalavimus, esame pasirengę išnagrinėti kiekvieną gyventojo klausimą ir į jį atsakyti. Su klientais bendraujame nuolat, visą jiems reikiamą informaciją jie gali gauti susisiekę su savo namo vadybininku arba kreipdamiesi į mūsų klientų aptarnavimo skyrių.