„Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių | KaunoDiena.lt

„KAUNO AUTOBUSAI“ 90 METŲ KELYJE: NUO DEŠIMTIES AUTOBUSŲ IKI 44 MLN. KELEIVIŲ

  • 11

Nors Kauno miesto gatvėmis pirmieji autobusai pradėjo riedėti dar XX a. pradžioje, viena seniausių Lietuvoje viešojo transporto įmonių – UAB „Kauno autobusai“ – šių metų vasario 8-ąją mini 90-mečio sukaktį.

Nuo 1934-ųjų tobulėjo transportas, keitėsi darbuotojų, keleivių kartos. Minėdama garbingą sukaktį, bendrovė nori pasidalyti prisiminimais ir ateities planais su tais, kurie tapo svarbia viešojo transporto istorijos dalimi – keleiviais, kurių per pastaruosius metus pervežta daugiau nei 44 mln.

Kaip Kaunas išsivystė į miestą

1934 m. vasario 8 d. posėdyje miesto taryba priėmė sprendimą „įsteigti autobusų įmonę keleiviams vežioti Kauno mieste priimant sąmatą dešimčiai autobusų įsigyti“. Tuo pačiu nutarimu miesto burmistrui buvo liepta privatiems vežėjams išduoti leidimus, pagal kuriuos savivaldybė galėtų perimti susisiekimą dalimis iki 1936 m. Perėmusi viešojo transporto funkcijas iš Kaune dirbusių privačių vežėjų, Kauno viešojo transporto įmonė pradėjo sparčiai vystyti savo veiklą. Pradėjusi su dešimčia autobusų, vos po trejų metų galėjo didžiuotis 50-ia autobusų, kurie kas valandą perveždavo daugiau kaip 3 tūkst. keleivių.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

Modernėjantį Kauną ir viešojo transporto plėtrą pastebėjo ir užsienio svečiai. 1937 m. vokiečių kalbininkas Gottliebas Studeris apie Kauną rašė: „Intensyvus autobusų servisas mieste ir provincijoje leidžia beveik daugiau nieko netrokšti [...]. Vienu žodžiu – Kaunas išsivystė į miestą.“

Maždaug 1938 m. pradėjo veikti remonto dirbtuvės Žemuosiuose Šančiuose. Paskutiniai prieškario metai bendrovei buvo augimo metai – Kauno miesto ir priemiesčių gatvėmis riedėjo jau 88 autobusai, o įmonėje dirbo daugiau nei 450 darbininkų ir 31 administracijos darbuotojas. Darbuotojų laisvalaikiui buvo įsteigtas klubas, kuriame jie galėjo užkandžiauti, klausytis radijo ar skaityti prenumeruojamą spaudą. Klube buvo suburtas styginių orkestras ir 100 vyrų choras.

Deja, po kelių savaičių, prasidėjus karo veiksmams, Lietuvoje buvo suardyti ne tik Kauno miesto savivaldybės autobusų susisiekimo įmonės planai, bet ir atverstas naujas jos istorijos lapas.

Okupacinis laikotarpis

Prasidėjus Antrajam pasauliniam karui, viešojo transporto progresas sustojo. Įmonė susidūrė su kardinaliais pokyčiais – keitėsi įmonės pavadinimas, struktūra, o įsitvirtinus sovietinei okupacijai – įmonės beveik nebeliko.

Reguliarūs dviejų autobusų reisai mieste pradėti 1946 m. kovo 1 d.: pirmasis maršrutas – nuo Žemųjų Šančių, Panemunės tilto, iki Rotušės aikštės, antrasis – nuo Petrašiūnų iki geležinkelio stoties. 

Šeštajame dešimtmetyje buvo gaunama vis daugiau naujų, keleivių poreikius atitinkančių autobusų, darbuotojų skaičius išaugo iki 2 200. Praėjus daugiau nei ketvirčiui amžiaus, 1988 m., jau buvo galima džiaugtis dar įspūdingesniu kolektyvu ir eksploatuojamų autobusų gausa – įmonei priklausė 569 autobusai, iš kurių 426 – „Ikarus“.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

1989 m., minint 55 metų sukaktį, Raudondvario plente atidarytas Kauno valstybinis autobusų parko filialas, kuris išliko iki šių dienų.

Atgimimas nepriklausomoje Lietuvoje

Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę, 1991-aisiais buvo pradėtas dar vienas Kauno autobusų parko reorganizacijos procesas, baigtas dviejų savarankiškų įmonių – miesto ir užmiesčio autobusų parkų – įsteigimu. Kauno valstybinis miesto autobusų parkas 1994 m. buvo reorganizuotas į specialios paskirties uždarąją akcinę bendrovę (UAB), o 1995 m. kovo 21 d. buvo įregistruotas naujas, iki šiol išlikęs įmonės pavadinimas – UAB „Kauno autobusai“. Vienintele bendrovės akcininke tapo Kauno miesto savivaldybė. Kauno valstybinis užmiesčio parkas pavadintas UAB „Kautra“.

Tais pačiais metais įmonė turėjo jau 220 autobusų – dauguma jų buvo „Ikarus“, kiti MAN ir „Vanhool“ markių. Keldama sau aukščiausius standartus, bendrovė nuolat ieškojo galimybių įsigyti modernesnių viešojo transporto priemonių ir atnaujinti pasenusį autobusų parką. Didžiausias šuolis pirmyn siekiant šio tikslo – 2004 m. įsigyti 55 autobusai „Solaris Urbino“.

Etapas: 2014 m. „Kauno autobusai“ prisijungė troleibusų įmonę „Autrolis“ ir tapo didžiausia viešojo transporto įmone Kaune. „Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

2014 m., paminėjus įmonės 80-metį, pasiektas dar vienas reorganizacijos etapas – „Kauno autobusai“ prisijungė troleibusų įmonę „Autrolis“ ir tapo didžiausia viešojo transporto įmone Kauno mieste, o autobusų gretas papildė 150 troleibusų.

Praėjęs dešimtmetis – pokyčių metai

Praplėsta paslaugų apimtis ir transporto priemonių gausa lėmė spartų perversmą viešojo transporto istorijoje. Siekdama užtikrinti patogią ir modernią paslaugą, Kauno miesto savivaldybė investicijų skyrė transporto priemonių atnaujinimui ir skaitmenizavimui.

2016 m. bendrovės specialistai sukūrė mobiliąją programėlę regos negalią turintiems žmonėms „Transporto balsas“. „Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

2016 m. bendrovės specialistai sukūrė mobiliąją programėlę regos negalią turintiems žmonėms „Transporto balsas“, kuri teikia garsinę informaciją apie atvažiuojantį viešąjį transportą. Ši programėlė sulaukė nacionalinio susidomėjimo ir nuo 2018 m. pradėjo veikti Šiauliuose, o 2021-aisiais – Vilniuje ir Klaipėdoje.

 „Temsa“ autobusai. „Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

2018 m. prasidėjo kardinalus transporto priemonių atnaujinimas. Nupirkti 25 nauji žemagrindžiai „Temsa“ autobusai, 85 nauji „Solaris Trollino 12“ žemagrindžiai troleibusai.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

Tais pačiais metais suteikta specialių lengvatų daugiavaikių šeimų vaikams, deklaravusiems gyvenamąją vietą Kaune. Įsigiję lengvatinį 1 095 kalendorinių dienų terminuotąjį elektroninį bilietą už 3 eurus, keleiviai autobusais ir troleibusais keliauti gali nemokamai trejus metus. Šia lengvata gali pasinaudoti ir senjorai, sulaukę 80 metų ir daugiau, nenutrūkstamai ilgiau nei vienus metus deklaravę gyvenamąją vietą Kaune, tremtiniai, politiniai kaliniai ir kitos socialiai jautrios grupės.

Dar vienas skaitmenizacijos šuolis viešajame transporte – 2018 m. sukurta mobilioji programėlė „Žiogas“. 2021 m. atnaujinta bilietų sistema. „Žiogo“ bilieto vartotojai turi ypatingą privilegiją: sukaupus mėnesinio bilieto sumą (28,14 arba 5,6 euro) kelionės iki einamojo mėnesio pabaigos nieko nekainuoja.

Naujovė: 2018 m. sukurta mobilioji programėlė „Žiogas“. „Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

Pasibaigus privataus vežėjo maršrutinių autobusų erai, 2019 m. „Kauno autobusai“ padidino teikiamų paslaugų apimtį mažos talpos autobusais. 2016–2018 m. įsigyta 20 naujų „MB Sprinter“ mažos talpos autobusų. 2019-aisiais papildomai nupirkta dar 30 tokių autobusų, o 2020 m. – šeši nauji hibridiniai „MB Sprinter Hybrid“ mikroautobusai. Taip pat įsigyta 100 naujų hibridinių „MAN Lion’s City“ autobusų. Nauji autobusai atitinka vis didesnius keleivių poreikius. Moderniausias „Euro 6“ standarto variklis su integruota hibridine pavara leidžia sumažinti degalų sąnaudas iki 15 proc. ir taip prisideda prie CO² emisijos mažinimo.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

2021 m. atidarytas Keleivių aptarnavimo centras miesto širdyje – Laisvės alėjoje. Strategiškai patogi vieta lengvai pasiekiama tiek viešuoju transportu, tiek pėsčiomis. Čia teikiamos aktualiausios paslaugos: e. ir terminuotųjų bilietų pardavimas, e. bilietų kortelių dublikatų, moksleivių pažymėjimų ir lengvatinių vardinių bilietų išdavimas.

2022 m. „Kauno autobusai“ prisidėjo prie pagalbos karo lauke atsidūrusiai Ukrainai. Perdavė dešimt autobusų, prisidėjo prie karo pabėgėlių integracijos darbo rinkoje – iki 2023-iųjų gruodžio mėnesio vairuotojais įdarbinti 27 Ukrainos piliečiai.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

Dar po metų, 2023 m., praplėsta paslaugų apimtis į tolimesnes rajono vietoves, įsigyti dar 64 nauji hibridiniai „MAN Lion’s City“ autobusai, kurių dalis – 18 m ilgio, įgyvendinta sustojimų pagal pareikalavimą sistema.

Žvelgia į priekį

Šiandien galėtume teigti, kad „Kauno autobusai“ – viena iš sparčiausiai augančių viešojo transporto įmonių Lietuvoje. Moderni bilietų sistema, į kurią krypsta užsienio šalių žvilgsniai, vienas jauniausių viešojo transporto parkų visoje Lietuvoje. Tačiau tai – tik atspirtis dar didesniems darbams.

„Planuojame investicijas skirti alternatyviaisiais degalais varomam viešajam transportui, siekdami vis labiau prisidėti prie taršos mažinimo ir užtikrinti nacionalinius ir tarptautinius siekius transporto srityje. Taip pat – sukurti dar patogesnę, prie kiekvieno iš mūsų keliavimo įpročių pritaikytą viešojo transporto maršrutų sistemą, kad kelionės tikslą miesto autobusu ar troleibusu pasiektume greičiau ir patogiau. Sieksime tapti pavyzdžiu visiems miestams ir stengsimės, kad viešasis transportas taptų kiekvieno kauniečio ir miesto svečio pirmuoju pasirinkimu keliauti.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

Visgi transportas – tik materialus turtas, kuris prarastų vertę be daugiau nei 1 100 savo srities profesionalų ir keleivių, kurių dėka šiandien skaičiuojame 90-us metus. Tikiu, kad Kauno viešasis transportas važiuos dar tolimesnėmis Kauno ir Kauno rajono gatvėmis“, – kalbėjo „Kauno autobusų“ generalinis direktorius Mindaugas Grigelis.

90-mečio šventė ir padėka darbuotojams

Sausio 31-ąją „Kauno autobusai“ Kauno valstybiniame muzikiniame teatre surengė 90-mečio šventę darbuotojams. Skambėjo gražiausi muzikinio teatro solistų kūriniai, bendrovės istorijos prisiminimai ir svarbiausi dešimtmečio įvykiai.

„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.

Šventės metu padėka skirta visiems darbuotojams, ilgus metus keliavusiems kartu, o ilgamečiai „Kauno autobusų“ darbuotojai apdovanoti trijose skirtingose kategorijose. Kauno miesto savivaldybės atstovai įteikė Tauro statulėles ir Jono Vileišio pasidabruotus medalius. Kauno krašto pramonininkų ir darbdavių asociacija (KKPDA) įteikė „Profesijos riterio“ apdovanojimus, o bendrovės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius – apdovanojimus už ilgametį ir profesionalų darbą.

Įmonę garbingo jubiliejaus proga sveikino Kauno miesto savivaldybės vicemerai, KKPDA, alternatyviųjų degalų ir infrastruktūros, Lietuvos keleivių vežimo asociacijų, bendrovės „Kautra“ atstovai. 

GALERIJA

  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
  • „Kauno autobusai“ 90 metų kelyje: nuo dešimties autobusų iki 44 mln. keleivių
„Kauno autobusai“ archyvo nuotr.
Rašyti komentarą
Komentarai (11)

Valio

Šauniai Kauno transportas sutvarkytas...Sveikinam..

Dėkui

autobusų ir troleibusų transporto darbuotojams už labai gerą darbą. Visada važiuodami džiaugiamės puikiai veikiančiomis informacinėmis lentomis, grafiko laikymuisi, tvarka ir švara transporto priemonėse ir pan. Sveikinimai jūsų šventės proga. Tik kvailokai atrodo užrašai ant troleibusų. Prieš devyniasdešimt metų jokių troleibusų Lietuvoje nebuvo . Tą ruošiantis šventei reikėjo įvertinti ir ant trolebusų nesąmonių nerašyti.

Nėra kuo džiaugtis

Tie, kas sudarinėja tvarkaraščius- patys nėra laukę stotelėse autobuso. Kas gyvena centre - viskas OK. Bet kai iki namų važiuoja tik 35-tas, tai lauki ir po 40 min. Ir dar-kodėl piko valandomis važiuoja trumpi autobusai, o per pietus - ilgi? Apie vairuotojus aplamai tyliu - dauguma psichopatai.
DAUGIAU KOMENTARŲ

SUSIJUSIOS NAUJIENOS